interview med iværksætter i mediebranchen
Artikel

Iværksætter i mediebranchen

Eget mediefirma kan sagtens lade sig gøre, mener 31 årige Pierre Follet Beckman. Man er bare nødt til at kunne sine ting. Og mere end det!

Og så skal man være parat til at ofre tiden på at stable sin egen virksomhed på benene. Måske endda med et job ved siden, som Pierre selv gjorde.

Samarbejde mellem selvstændige

I et gammelt pakhus i en lys baggård på Vesterbrogade ligger Sorthvid MEDIA - et multimedia selskab, skabt og drevet af tre dynamiske ildsjæle med erfaringer fra tv- og videoproduktion og de interaktive medier.

Egentlig består firmaet af tre enmandsvirksomheder med hver sit speciale: fotografi og lyd og så multimedia produktion, som drives af Pierre.

Idéen bag firmaet bygger på de tre partneres individuelle kompetencer og indbyrdes samarbejde. Samarbejdsformen er meget fleksibel og gør, at Sorthvid MEDIA kan levere både enkeltstående opgaver og totalløsninger, der kan integreres i flere forskellige medier.

"Typisk arbejder vi for erhvervsvirksomheder, som skal have lavet video, hjemmeside, produktpræsentation, dvd, image-film eller reklameagtige ting til brug på messer.

Autodidakt og eget firma

"I 2001 lavede jeg udelukkende fjernsyn. Det er en hård branche at arbejde i, og som redigeringstekniker skulle jeg bare lave mine ting, og det skulle bare gå stærkt. Da tænkte jeg, at det kunne være sjovere at have lidt mere indflydelse på beslutningerne og på produktet."

"Jeg opdagede, at kunderne på erhvervsmarkedet var vant til at få produceret hos en eller anden tæppehandler med et videokamera til 2.000 kr., så der var rigelig plads til os. Vi skulle arbejde lidt imod forventningen om, at tingene var gratis, men kvalitetsmæssigt lå vejen åben for os."

foto af Pierres værksted
Pierre producerer enkeltstående opgaver og totalløsninger, der kan integreres i forskellige medier.

"Så den ene kunde skaffede sådan set den næste. Vi har aldrig ligget stille, og jeg har ikke en eneste gang i fem år løftet telefonen og lavet opsøgende arbejde."

"Det marked, vi er på nu, er kæmpestort, det har bredt sig virkelig hurtigt. Hvis du slår 100 sider op på nettet, er der måske en, der er rigtig spændende. Kunderne er ikke opdateret på, hvad der kan lade sig gøre. Når vi er ude hos kunderne er det let at overbevise dem om, at deres hjemmeside - med al respekt - er gammeldags at se på."

"I dag er der så mange muligheder, og kreativiteten har fået så meget spillerum inden for mediet. Det kommer selvfølgelig an på, hvordan en virksomhed bruger mediet til at nå sin målgruppe. Man skal væk fra, at brugerne sidder og læser side op og side ned. Vis dem det i stedet for. Det visuelle er enormt stærkt."

"Vores kunder er A/S'er, der spænder lige fra 20 mio. til 100 mio. i årlig omsætning og nogle gange 200 mio. De ved godt, hvad de vil betale, budgetterne ligger stramt sådan nogle steder."

Sorthvid MEDIA's historie er et godt eksempel på de tanker, man skal gøre sig, og de faldgruber, man skal forsøge at undgå. Pierre fortæller:

"Jeg startede i 2002 og sad hjemme i begyndelsen og brugte et minimum af penge. Det var med flydende arbejdstider. Jeg kunne sidde til klokken fem om morgenen, sove tre timer og stå op og fortsætte."

"Da det blev bæredygtigt nok, fandt jeg det her sted til os. Vi var fra starten klar over, at vi skulle være tre selvstændige virksomheder og gøre brug af hinanden. Vi fakturerer hinanden til reelle priser. Det fungerer rigtig godt. Det har givet mig mulighed for at slappe af omkring nogle af de ekspertiser, jeg i starten troede, jeg skulle have."

Foto af Pierre i værkstedet
Pierre ser både fordele og ulemper ved at være autodidakt.

"Til at begynde med var jeg både fotograf, lydmand, og jeg sad og klippede og efterbearbejdede. Men jeg måtte erkende, at dét kan man ikke. Det går ud over slutproduktet."

"Det er lidt en skam at skulle sige det, for jeg vil til hver en tid sige, at man skal tage en uddannelse og få en basisviden. Men set i bakspejlet og inden for det her område er fire år i videobranchen meget lang tid at være 'væk' på uddannelse. Der sker simpelthen så meget på fire år teknisk og forretningsmæssigt."

"Når du kommer ud fra en uddannelse, har du kun netværk til de mennesker, du har gået på skole med. På mine tilsvarende fire år som autodidakt, har jeg fået et netværk halvtreds gange større."

"Samtidig må jeg indrømme, at jeg efter flere år har erhvervet mig viden, som det ville have været godt at have fra starten, fx basale ting omkring farver og former, som man lærer på uddannelsen."

En dyr branche

Pierre fortæller om, hvordan man får modet til at springe ud som selvstændig i så dyr en branche: "Jamen, det er jo en reel risikovurdering. Jeg har altid kørt med, at risikoen skal være helt lav. Da jeg startede, sagde jeg til mig selv: Det her er det maksimale, jeg vil skylde væk. Hvis det går galt er det slet ingen katastrofe, og vi snakker max 50.000 i lån. Jeg havde sparet lidt op også. Men vi har aldrig sat os i gæld, vi har købt ind for det, vi havde."

"I de første år stod jeg selv for regnskabet, og af frygt for, at det skulle gå galt, gjorde jeg det sådan, at de første 100.000 var 0. Jeg ville altid have 100.000 stående som buffer. Jeg kunne lave en regnskabsmæssig brøler eller falde og brække benene og ikke have nogen indtægter. Det princip er jeg kørt videre med, det fungerer rigtig godt."

"I opstartfasen lavede jeg stadig tv ved siden af. Og det har peaket ved 120 timer om ugen! Der var en december måned, hvor det knækkede, og hvor jeg lige måtte ned og ligge lidt. Jeg vågnede om natten med ondt i hovedet, kvalme og opkast. Så holdt jeg tre-fire ugers pause, og heldigvis måtte jeg kun måtte sige nej til nogle få tv-job."

Pierres råd til unge, der gerne vil starte op som selvstændige er: "At indse, at det koster tid! Hvis man vil køre med minimum risiko, er man nødt til at køre med dobbeltarbejde i startfasen."

Fremtiden

"Det her skal køres mere på plads. Jeg vil gerne blive lidt større, men ikke for stor. Glæden ligger ikke i at blive kæmpestor. Den ligger i at tage nogle opgaver og følge dem til dørs, så man virkelig føler, at man har leveret sit ypperste i den tid, man havde til det."

"Vi vil gerne have gang i nogle flere kunder af en speciel størrelse. Og så vil vi gerne blive ved med at udvikle os, så det ikke er det samme, man laver hele tiden."

"Jeg forestiller mig, at når jeg bliver 45-50, er jeg mere på den kreative side. Så skal der ansættes folk. Men jeg er ikke i stand til at slippe det endnu. Jeg vil føle mig sikker på, at en ansat har samme ansvarsfølelse over for opgaven, som jeg selv har."

Siden sidst

Interviewet blev lavet i 2006. Pierre er i dag partner i mediefirmaet Bulldog and Partners.

Se oversigt over flere interview.