Forskel i gymnasiers tilgang til vejledning

Ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) viser, at gymnasieelever får meget forskellig hjælp og vejledning til deres studieretningsprojekt (SRP).

Undersøgelsen fastslår, at 53 procent af eleverne fra uddannelsesvante hjem får hjælp fra forældre og netværk til SRP-projektet, mens kun 25 procent af eleverne fra ikke uddannelsesvante hjem kan trække på forældreviden. Derfor er det vigtigt, at gymnasierne tilbyder en vejledning, der kan matche elevernes forskellige behov.

Rapporten peger på tre grundlæggende typer af vejledning:

  • Den handlingsanvisende vejledning - der har en meget instruerende tilgang
  • Vejlederen som facilitator - der forsøger at inspirere og motivere eleven til selv at finde sin vej
  • Elevstyret vejledning - hvor eleven i høj grad selv definerer opgaven, og hvordan den skal løses

Analysen viser, at mange elever oplever den handlingsanvisende vejledning som mest udbytterig.

Dansk evalueringsinstitut, 19. januar 2015, Hvilken type vejleder er du?