Rie Thomsen
Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse, DPU, Aarhus Universitet
København, april 2010
36 sider
Undersøgelsen kortlægger efterskolevejledernes arbejdsopgaver og måler tidsforbruget.
Efterskolernes vejledning bliver sammenlignet med vejledningen i Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU).
Den viser blandt andet, at efterskolevejlederen ligner grundskolevejlederen i UU, og begge 45 procent af deres tid til kontakt med elever og forældre.
I elevernes obligatoriske selvvalgte opgave fungerer efterskolevejlederen som konsulent for elever og lærere i modsætning til UU-vejlederen, som ikke har del i opgaven.
Vejledere i efterskolen og UU har forskellige rammer for deres arbejde. I UU er man fuldtidsvejleder, og i efterskolen er det en delfunktion.
Vejledningsrummet i efterskolen er anderledes end i UU. Efterskolevejlederen kender som fx lærer og aftenvagt eleven, og andre vejledningssituationer opstår.
Undersøgelsen er lavet i samarbejde med Efterskoleforeningen og er en del af et større forskningsprojekt: Evaluering og dokumentation af efterskolernes vejledning.
Læs hele rapporten Kortlægning og måling af opgaver i efterskolernes vejledning