Kortlægning og måling af opgaver i efterskolernes vejledning

Rie Thomsen

Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse, DPU, Aarhus Universitet

København, april 2010

36 sider

Undersøgelsen kortlægger efterskolevejledernes arbejdsopgaver og måler tidsforbruget.

Efterskolernes vejledning bliver sammenlignet med vejledningen i Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU).

Den viser blandt andet, at efterskolevejlederen ligner grundskolevejlederen i UU, og begge 45 procent af deres tid til kontakt med elever og forældre.

I elevernes obligatoriske selvvalgte opgave fungerer efterskolevejlederen som konsulent for elever og lærere i modsætning til UU-vejlederen, som ikke har del i opgaven.

Vejledere i efterskolen og UU har forskellige rammer for deres arbejde. I UU er man fuldtidsvejleder, og i efterskolen er det en delfunktion.

Vejledningsrummet i efterskolen er anderledes end i UU. Efterskolevejlederen kender som fx lærer og aftenvagt eleven, og andre vejledningssituationer opstår.

Undersøgelsen er lavet i samarbejde med Efterskoleforeningen og er en del af et større forskningsprojekt: Evaluering og dokumentation af efterskolernes vejledning.

Læs hele rapporten Kortlægning og måling af opgaver i efterskolernes vejledning