Forskning om effekt af uddannelses- og erhvervsvejledning - Et systematisk review

Michael Søgaard Larsen, Gerd Christensen, Neriman Tiftikçi og Sven Erik Nordenbo

Dansk Clearinghouse for Uddannelsesforskning, Aarhus Universitet

København, 2011

168 sider

Rapporten formidler resultaterne af en undersøgelse af overgangsvejledningen i Danmark.

Der er fokus på hvilke vejledningsmetoder og fremgangsmåder, som har effekt og virker bedst ved: unges overgang fra grundskole til ungdomsuddannelse og fra ungdomsuddannelse til videregående uddannelse samt vejledning af voksne i beskæftigelse.

Grundlaget for undersøgelsen er eksisterende forskning og internationale studier af vejledning, hvor effekter er dokumenteret.

Undersøgelsen viser blandt andet, at en kombination af flere vejledningstiltag, en personlige relation mellem vejleder og vejledte og samarbejde på tværs institutioner virker godt.

Endvidere skal vejlederen være opdateret og gerne have en vejlederuddannelse.

Endelig viser det sig, at vejledning har størst betydning for elever fra uddannelsesfremmede miljøer.

Læs hele Forskning om effekt af uddannelses- og erhvervsvejledning - Et systematisk review.