Blueprint for LifeWork Designs (Canada, 1999) bygger på og udvider NOICCs (National Occupational Information Coordinating Committee) retningslinier. Her oplistes kompetencer som præciseres i 11 indikatorer i 4 niveauer, altså i alt 44. Hertil hører (lokalt udarbejdede) standarder mhp. praktisk anvendelse og evaluering/udvikling.
De 3 kompetenceområder er:
- Personlige kompetencer
- Læring og arbejde
- Karriereudvikling
Fx på det 4. niveau beskrevet sådan:
- Udvikle strategier til at klare forandringer i livs- og arbejdsbetingelser (a)
- Deltage i fortsat læring ift. livs- og arbejdsmål (b)
- Forbedre færdigheder i at søge/fastholde/skabe arbejde (c).
Kompetencerne er beskrevet i en progression. En bevidst sprogbrug afspejler denne tankegang. De stigende kompetence-niveauer beskrives sådan:
- At tilegne sig: undersøge, udforske, opdage
- At anvende: bruge, vise, udtrykke, deltage
- At gøre personligt: forstå, integrere, gøre til sit
- At handle: udvikle, skabe, tage del i, forbedre, omsætte.
Vi nærmer os livsbred vejledning og læring: to sider af samme sag. Hvor bred? Sat på skemaform, foldet ud i en matrice ser læringens 44 aspekter sådan ud i al sin bredde (og i dansk oversættelse):
- Blueprint for Life/Work Designs.