Målsætningen om, at 95 procent af de unge skal i gang med en ungdomsuddannelse og helst også alle færdiggøre den, er ambitiøs, men naturligvis rigtig.
Et uddannelsessamfund skal ikke acceptere, at unge fra starten bliver ladt tilbage som en restgruppe med en alvorlig risiko for at få et dårligt liv. Derfor sættes mange kræfter ind på, at denne målsætning skal have en realistisk mulighed for at lykkes. Mange initiativer hertil er samlet i regeringens såkaldte ungepakker, senest Ungepakke 2. Her hedder det, at "alle 15-17 årige skal have vurderet deres uddannelsesparathed". Netop i den periode, udskolingsperioden, står de unge over for mange valg. For en del bliver det starten på et fravalg af uddannelse, og det er netop det, der skal forhindres.
Men hvad er uddannelsesparathed - og hvordan kan vi gøre unge 15-17 årige uddannelsesparate?
Parathed er et gammelt begreb inden for uddannelsestænkningen. En gang betød parathed, at en person havde de nødvendige forudsætninger for at gå i gang med en uddannelse. Det kunne være intellektuelle, faglige eller modenhedsmæssige forudsætninger, herunder fx en bestemt psykisk udvikling. Sådan forstod man blandt andet skoleparathed. Vægten var på den kognitive faktor.
Senere udvidede man begrebet og lagde større vægt på personens erfaringer og reelle undervisning. Parat er ikke noget man er - det er noget man gøres til, sagde man. Det var påvirkning, udvikling, inspiration, læring og dermed en udvikling af både færdigheder og motivation. Vægten var her på erfaring og faglig læring.
I dag er man klar over, at begge disse forståelser af parathed har hver deres egen berettigelse. Men der er kommet en ny vinkel på begrebet. Den handler om, at parat er noget man bliver i et socialt samspil med andre. Her er vægten på sociale relationer, tilknytningen, anerkendelsen og den model-påvirkning, som man får i en gruppe af jævnaldrende, som man føler sig knyttet til.
Der er tale om forskellige forståelser af begrebet parathed, der alle bidrager til en nødvendig helhedsforståelse.