Når man kaster et blik på, hvilke unge der vælger at læse en universitetsuddannelse i Danmark, kan man populært sagt godt tale om, at den sociale arv slår igennem i forhold til de unges uddannelsesvalg, selvom udtrykket social arv egentlig ikke er særlig hensigtsmæssigt.
Det er mere korrekt at tale om, at unge fra bestemte sociale baggrunde har forskellige chancer for at læse på universitetet. For det er ikke sådan, at der udelukkende er studerende med akademikerforældre inden for universiteternes mure. Men børn af akademikerforældre har dog stadig langt større chancer for at læse en lang videregående uddannelse end børn af ufaglærte forældre. Mere overraskende er det måske, at der er markante forskelle i de studerendes sociale profiler, når vi skelner mellem forskellige universitetsuddannelser og uddannelsesinstitutioner.
Der, hvor ulighederne i chancer mellem børn af akademikere og børn af ufaglærte er størst, er på eliteuddannelserne. De uddannelser, der er stærkt adgangsbegrænsede, og hvor de studerende oftest kommer fra akademikerhjem med betydelige sociale, kulturelle og økonomiske ressourcer (Thomsen 2008). Det drejer sig om uddannelser, oftest på Københavns Universitet, som retter sig mod professionsorienterede, offentlige og kulturelle erhverv, som eksempelvis læge-, statskundskabs-, litteraturvidenskabsstudiet, samt arkitekt-, og musikkonservatorieuddannelserne.
Til gengæld rekrutterer de nye universitetsinstitutioner uden for København og Aarhus langt bredere. Det gælder fx de forskellige handelshøjskoleuddannelser og ingeniørstudiet på Aalborg Universitet. Her er adgangskravene lavere, og her er ulighederne i chancer mellem børn af akademikere og børn af ufaglærte væsentlig mindre. Betragter man universitetsuddannelserne som et landkort, kan man samlet set tale om en institutionel, faglig og sociogeografisk differentiering (Thomsen 2008):
- Studerende fra den øvre kulturelle middelklasse vælger overvejende kunstneriske, humanistisk og bløde samfundsfaglige uddannelser med høje adgangskrav.
- Studerende fra den øvre økonomiske middelklasse vælger overvejende naturvidenskabelige, lægevidenskabelige, og hårde samfundsvidenskabelige fag med høje adgangskrav.
- Studerende fra mindre privilegerede klasser vælger erhvervssproglige uddannelser og uddannelser på nyere universiteter, som kræver et mindre eller intet bestemt karaktergennemsnit for at komme ind.