Piger og drenge er forskellige, men drenge og drenge er også forskellige. Den varme ret i kantinen kan være mere spændende end det at deltage i kollektiv vejledning, er der nogle drenge, der synes. De drenge, der foretrækker den varme ret, er ofte også dem, der har svært ved at leve op til uddannelsessystemets krav. I Studievalg Sjælland laver de gruppevejledning til drenge, og det er ikke lige meget, hvordan vejledningen præsenteres.
Drengene er blevet det nye store forsknings- og samtaleemne inden for uddannelse og vejledning. Senest er Center for Ungdomsforskning (CeFU) udkommet med en rapport om, hvor dårligt drengene klarer sig i forhold til pigerne. Rapporten Hvor blev drengene af? Køn og uddannelsesvalg efter gymnasiet (Hutters og Brown 2011) viser blandt andet, at drenge med dårlige studentereksamensgennemsnit har en tendens til ikke at få en videregående uddannelse. Derudover har de mandlige hf'ere en lavere overgangsfrekvens end drengene på de andre gymnasiale uddannelser. Der er på den måde en tydelig sammenhæng mellem gymnasieretning, køn og uddannelsesfrekvens (Hutters og Brown 2011).
At der er forskel på drenge og piger og på typerne af de gymnasiale uddannelser, har vi vejledere i Studievalg Sjælland mærket både i vores kollektive og individuelle vejledning. Vi har derfor i det forgangne skoleår øget fokus på og udviklet vores tilbud om gruppevejledning af drenge. Vi har desuden haft særligt fokus på elever fra hf, da vi på denne uddannelse oplever mange elever med udvidede vejledningsbehov (Pless og Hansen 2010). Og det er ikke sjældent forekommet, at den samme elev er i gang med hf, kommer fra en uddannelsesfremmed baggrund, er i tvivl om sit uddannelsesvalg og er en dreng.