Social uddannelsesmobilitet defineres her som chancen for at påbegynde og gennemføre en uddannelse, der er højere end den uddannelse, ens forældre har gennemført, når man sammenligner unge med forskellig social baggrund. Eksempelvis sammenlignes unge med akademikerbaggrund og unge med ufaglært baggrund (Mattsson og Munk, 2008).
Det vil sige, at den samlede uddannelsesmobilitet bliver påvirket af den samlede familiebaggrund og andre relevante faktorer som fx de øvrige unges placering i samfundet. Social uddannelsesmobilitet er således et resultat af, hvor stor eller lille den relative uddannelseschance er. Graden af mobilitet påvirkes af andelen af unge med uddannelsesfremmed baggrund.
Unge med uddannelsesfremmed baggrund, enten socialt eller kulturelt, har vanskeligere ved at håndtere barrierer i uddannelsessystemet, fx tendensen til at privilegere unge fra højere sociale lag gennem uddannelsessystemets relativt set indforståede måde at fungere på. Det anvendte sprog i uddannelsessystemet kan fx være fremmed for unge med ufaglærte forældre, som oftest har et begrænset kendskab til skolens forventninger og sprogbrug.