I forlængelse af rapporten er der udgivet et undervisningshæfte til mentorers kompetenceudvikling, som kommer med forslag og ideer til udfyldelse af mentorernes arbejdsområde4. I hæftet beskrives formålet med mentorer bl.a. med, at disse skal "hjælpe unge med at udvikle de kompetencer, som inklusion i samfundet fordrer".
Kompetencerne beskrives, med reference til Tønnesvang, som: "faglige, sociale, selvreferentielle og fænomenologiske tilværelseskompetencer", som efter forfatternes mening er det, som kan udvikle unges evne til "kvalificeret selvbestemmelse". En ordentlig mundfuld kunne man hævde, og vel ret beset også en større opgave end en mentor ville kunne gå i kødet på efter deltagelse i det korte kursus, som anbefales i samme hæfte.
Mentorfunktionen italesættes som en hjælpeforanstaltning, som er sat i verden for at kompensere for læringsmangler hos udsatte unge, uden at vi dog kan vide, at det netop er der, problemet med frafald ligger. Det diskuteres ikke, hvad det er, der gør den unge udsat, eller om det at være "udsat for" fx en mor, der er misbruger, mangel på praktikpladser eller utilstrækkelige danskkundskaber, potentielt kunne kalde på forskellige indsatser.
I rapporten taler man mentorindsatsen ind i en "kærlighedsdiskurs", men der reflekteres ikke meget over den rolle, mentorerne er tiltænkt: At fastholde de unge eller for den sags skyld om måden, det gøres på. Fx skriver man som indledning til undervisningshæftet: "Det er ikke enhver form for selvbestemmelse, som er hensigtsmæssig", og i rapporten at man er inspireret af, at mentorer har udtalt: "Det gælder om at komme ind under huden på dem". Gør det det? Og hvad begrunder mentorernes ret til at komme der?
Flere forskere har på det seneste rejst debat om netop projektet bag de mange "gode viljer" og den pastorale magt, som kan ses udfoldet gennem forskellige hjælpefunktioner. For eksempel beskriver Morten Nissen, hvordan disse, uanset de bagvedliggende motiver, bruges til "at give mennesker grunde til at handle på en måde som anses for samfundsmæssig nyttig"5.
Uanset hvor mange postmoderne tanker man væver ind i de nye funktioner, er der måske blot tale om det, Nissen kalder "en liberalistisk individualisering af strukturelle uligheder". Det, at man forsøger at komme ind under huden på de unge, er måske netop et symptom på det, Bauman beskriver som "biografiske løsninger på systemiske modsigelser".
Hvori består den "kvalificerede selvbestemmelse", hvis man på forhånd har defineret, hvad der skal komme ud af relationen, og hvordan reflekteres den anerkendende tilgang i mentorfunktionen, hvis denne bygges op omkring alt det, de unge tilsyneladende ikke kan?
4. Barbara Day, Trine Hincheley Harck og Birte Kaiser: Den reflekterende mentor. Undervisningshæfte til mentorers kompetenceudvikling og kvalitetsudvikling af mentorordninger. VUE, 2009
5. Morten Nissen. Vejledning som disciplinær og pastoral magt. Vejlederforum, 2009