År 1 med eVejledning
Artikel

År 1 med eVejledning

Af Jesper Himmelstrup, redaktør, Vejlederen

Det er nu et år siden, at eVejledning som en del af Ungepakke II blev skudt i gang. Siden har mere end 70.000 mennesker henvendt sig på mail, chat, telefon og sms for at få svar på spørgsmål i alle afkroge af det danske uddannelsessystem. For kunderne i butikken er tilsyneladende vilde med både den nye teknologi - og ikke mindst den anonymitet, formatet giver.

Fold alle afsnit ud

Starten

Vejledning har traditionelt set altid handlet om et fysisk møde mellem to mennesker eller flere. Sådan er det ikke længere.
Med eVejledningens indtog 3. januar 2010 blev der for alvor åbnet for en bred vifte af vejledningsmuligheder via moderne kommunikationsformer; mail, chat, sms og telefon. Og de nye former for vejledning er tilsyneladende noget, der passer dem, der søger vejledning, for ved årsskiftet havde eVejledningens 12 fuldstids- og 24 deltidsansatte registreret ikke færre end 70.000 henvendelser.


- Det er gået rigtig godt, selv om der har været travlt. Men hvis du havde spurgt for et år siden, havde jeg nok ikke regnet med, at det var så mange. Så jeg synes, det er imponerende, at vi har kunnet vejlede så mange mennesker med relativt få ansatte. Det svarer jo til, at hver enkelt har vejledt 2000-3000 mennesker i løbet af det år, siger eVejledningens leder, Kirsten Hahn Larsen.


En af eVejledningens forcer er, at der er åbent stort set hele døgnet. Fra 9-21 i hverdagene og fra 12-16 i weekenden er der mulighed for vejledning via telefon, sms eller chat - og alle mails bliver besvaret inden for 24 timer. Det betyder, at der er mange på fx chat og telefon om morgenen, som så fader ud over middag - og så bliver der travlt igen ved 15-16-tiden. Herefter er der igen stille omkring aftensmaden og travlt igen om aftenen, fortæller Kirsten Hahn Larsen.

Vejledning fra vugge til grav

Da der af gode grunde ikke har været det store erfaringsgrundlag, har evejlederne selv skullet udvikle deres metode og praksis og få det til at spille sammen med det ret enkle it-system, som eVejledning bygger på. Derfor har det været både et spændende og lærerigt, men også udfordrende år, fordi alt har skullet læres alt fra bunden, siger lederen.


- Forskellen er, at man andre steder i VejledningsDanmark arbejder inden for et af tre områder; ungdomsuddannelser, videregående uddannelser og voksenvejledning. Vi skal kunne vejlede om hele området. Alt fra vugge til grav. Det giver jo os som vejledere en stor vidensmæssig udfordring. Derfor har det været så vigtigt for os, at vi alle sammen er erfarne vejledere, understreger hun. Af samme grund har evejlederne heller ikke tid til at sidde på hænderne. De er ’rigtig trætte i hovederne, når de går hjem’.

- En af udfordringerne er, at du ved ikke, hvad den næste vejledning indeholder. Om det er en 15-årig, der skal på HTX - eller en voksen, der lige er blevet fyret. Eller en ung, der skal læse medicin. Så mangfoldigheden gør, at man skal være meget oppe på dupperne, hvor man mange andre steder mere leverer vejledning, der ’ligner hinanden’, siger hun. Men den helt store forskel på traditionel vejledning og den virtuelle er, at kunderne selv bestemmer, hvornår de vil dukke op i butikken.


- eVejledning adskiller sig på den måde, at den opstår på den vejledningssøgendes initiativ. Der er ingen, der kommer og siger; Nu skal du have vejledning - eller nu skal du lave en uddannelsesplan, siger Kirsten Hahn Larsen.


Hos eVejledning skelner man mellem, hvad der er information, og hvad der er vejledning - og i runde tal har det første år budt på ca. 40 % information og 60 % vejledning.

Attraktiv anonymitet

Den absolutte ’topscorer’ i evejledningen, har været chatten. Chatten tegner sig således for næsten halvdelen af alle henvendelser, mens telefon og mail hver især står en fjerdedel. Ganske få henvender sig pr. sms. En chat-vejledning varer typisk 20-40 minutter, og i det tidsrum skal vejlederen gerne nå at danne sig et billede af personen på den anden side - samtidig med, at han eller hun skal forsøge at svare på spørgsmål typisk om uddannelse.


- Vi har brugt en del ressourcer på at udvikle vores måde at chatte på. Chatten er meget springende i sin kommunikation, og der er vi blevet mere bevidste om, at det er os, der har ansvaret for at holde den røde tråd - og at det foregår i et tempo, der er tilfredsstillende, siger Kirsten Hahn Larsen. Og chat-rummet er tilsyneladende blevet så populært, fordi folk kan henvende sig uden at skulle tilkendegive, hvem de er.


- Vejledning via chat har været lidt af en øjenåbner, fordi det er anonymt. Men brugerne er samtidig også meget ærlige og åbne. Dem, der gerne vil sidde over for en, de kan se i øjnene, de opsøger det - mens andre rigtig godt kan lide den her uforpligtende form, som ikke tager udgangspunkt i, hvad de har med i bagagen, siger Kirsten Hahn Larsen. Samtidig har chatten den fordel, at der er tid til at reflektere undervejs. Det betyder fx, at den vejledningssøgende har tid til selv at søge information på internettet, inden vedkommende vender tilbage med spørgsmål. Derfor er det også sjældent, at de fra chatten pludselig ringer eller sender en mail.


- De skifter ikke medie særlig tit - også fordi det er en kommunikationsform, mange i den yngre generation er vant til. Nogle gange foreslår vi at ringe til dem, men det er de ikke specielt interesserede i, og det respekterer vi. Så det er udelukkende dem, der vælger medier - og vælger, hvad vi skal snakke om, understreger Kirsten Hahn Larsen. Nogle gange oplever vejlederne dog også, at chatten pludselig hører op. Og det kan det være en udfordring for vejlederne, for de har ingen mulighed for at finde den vejledningssøgende igen.


- Vi kan ikke gøre noget, hvis de lukker ned. Derfor prøver vi også at holde fast i dem, så vejledningen bliver sluttet på en ordentlig måde, siger Kirsten Hahn Larsen.

Nye rammer for vejledning

De nye kommunikationsformer er uden tvivl med til at danne ny rammer for vejledningen. Og hermed bliver vejledning fremover også afhængig af den teknologiske udvikling.


For et par uger siden lancerede eVejledning muligheden for at modtage vejledning via facebook, og senere på året barsler eVejledningen med flere idéer om såkaldte Webinars - det vil sige gruppevejledning via video.

-Det er vi meget spændte på, for det er jo åbent for alle, og så er det ikke længere vejledning én til én. Dem, der møder os på facebook, er jo nødt til at give sig til kende, siger Kirsten Hahn Larsen. Alligevel er hun meget bevidst om, at eVejledning fremover ikke skal erstatte den eksisterende vejledning.


- Nej, det kan den ikke. Den kan primært supplere den. Men hvis du spørger mig, om man ofte kan erstatte face-to-face vejledning og nøjes med chat-vejledning, så vil mit svar helt klart være; Ja. Derfor er Kirsten Hahn Larsen heller ikke i tvivl om, at eVejledning er kommet for at blive, når den til efteråret skal evalueres sammen med de andre institutioner i Ungepakke 2.

- Jeg er meget overbevist om, at e-vejledningen fortsætter, siger hun.

Fakta: eVejledning

Med en ændring af vejledningsloven 21.6.2010 vedtog folketinget, at undervisningsministeren i tilknytning til den nationale virtuelle vejledningsportal (UddannelsesGuiden) etablerer en national vejledningsenhed, der tilbyder vejledning gennem virtuelle kommunikations- og vejledningsværktøjer til vejledningssøgende og andre, som ønsker information om uddannelse og erhverv.
Vejledere med en bred erfaring sidder klar til at svare på spørgsmål og give vejledning. eVejledning er en del af STIL som er en  styrelse i Undervisningsministeriet.

eVejledning er et led i Ungepakken. Her arbejder 12 fuldtids- og 24 deltidsvejledere.
Kilde: eVejledning