Om at chatte
Artikel

At chatte med eVejledning

At chatte med fx eVejledning er noget andet end at chatte med vennerne. Hvordan griber man det an?

Cirka halvdelen af alle henvendelser til eVejledning sker via chatten. Stort set alle unge benytter dagligt chat med vennerne og er vant til at kommunkere via den. Så det er vel bare at gå i gang? Ja - og nej, for det at chatte med en faglig person er noget andet end at chatte med personer, man kender rigtig godt i forvejen. Hvordan starter man, hvordan får man forklaret sit ønske og hvordan bruger man den viden, man får i kontakten med eVejlederen.

Jesper Aaskov, som er nuværende leder af UU-Sønderborg og tidligere kombinationsansat UU-vejleder og eVejleder, gennemførte i 2013 en undersøgelse af, hvordan eVejledning kan implementeres i grundskolevejledningen. Undersøgelsen er beskrevet i bladet Vejlederen, nr. 3, 2014: "Chatvejledning dur, men vi skal undervises i at bruge det" af Grethe Fogh Nielsen, UC Syddanmark. Jesper Aaskov har i undervejs i undersøgelsen udarbejdet en manual for præsentation af chatten.

eVejledning har anonymiseret nogle chatvejledninger for at give eksempler på, hvordan en chat kan forløbe: