Realkompetencer - Om realkompetencer
Artikel

Om realkompetencer

Når du vil tage mere uddannelse, søge nyt job eller have nye jobfunktioner på din arbejdsplads, bygger du videre på alt det, du kan og ved i forvejen – dine realkompetencer.

Realkompetencer er en persons samlede viden, færdigheder og kompetencer, uanset hvor og hvordan de er erhvervet.

Du får realkompetencer på jobbet og i fritiden, og når du deltager i kurser og uddannelse.

Job, fritid og uddannelse

Der er mange måder at blive dygtig på. Uddannelser og kurser giver dig faglige kvalifikationer til at udføre et arbejde. Og på jobbet får du for alvor erfaringer med det, du har lært, når du bruger det i praksis.

Kompetencer fra jobbet bruger du måske i fritiden. Men omvendt har du gavn af dine erfaringer fra fx folkeoplysning og foreningsliv på jobbet. Det kan være fra en funktion som frivillig eller leder i en organisation.

Vurdering og anerkendelse af realkompetencer

Når man taler om at vurdere realkompetencer, handler det netop om at anerkende, at der er mange måder, du kan dygtiggøre dig på – også når du ikke sidder på skolebænken.

Har du flere års erfaring fra et eller flere job; har du uddannelser, kurser og måske uafsluttede uddannelser bag dig, kan du med fordel starte med at få overblik over dine kompetencer, hvis du vil have mere uddannelse.

Uddannelse og realkompetencevurdering

Uddannelser, der er tilrettelagt for voksne, er baseret på, at du kommer med dine egne erfaringer – joberfaringer som livserfaringer.

Derfor kan du også bygge videre på dine realkompetencer, hvis du søger ind på en voksen- og efteruddannelse.

Ideen er, at du ikke skal lære det samme to gange. Får du anerkendt kompetencer, sparer du tid. Vejen til en uddannelse kan være kortere, end du troede, eller du kan måske få godskrevet dele af uddannelsen.

Læs mere om, hvordan du får vurderet dine kompetencer.

Realkompetencer på jobbet

På jobbet opbygger du dine realkompetencer, når du løser opgaver og indgår i samarbejde med kolleger og samarbejdspartnere. Og du bygger videre på dine kompetencer, når du drøfter nye arbejdsopgaver og efteruddannelse med din chef.

Det er en fordel for dig selv og din arbejdsplads, at du har overblik over dine kompetencer. Virksomheden får kendskab til dine ressourcer. Du får et grundlag for at udvikle din karriere, hvis du vil.