Vibeke Jakobsen og Anika Liversage
Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI)
København, 2010
173 sider
Rapporten belyser etniske minoriteters deltagelse og succes i det danske uddannelsessystem, og hvordan de klarer sig efterfølgende på arbejdsmarkedet.
Den indeholder et litteraturstudie af forskning inden for køns betydning for uddannelse.
Derudover er der en sammenligning af uddannelses- og beskæftigelsesgraden for etniske danskere og etniske minoriteter og for de to køn.
Undersøgelsen viser blandt andet, at der i dag er mange flere unge med etnisk minoritetsbaggrund, der uddanner sig end for 20 år siden. De halter dog fortsat bagud i forhold til etniske danskere.
Det er især pigerne, som klarer sig godt i det danske uddannelsessystem, mens drengene har det sværere.
Endelig er beskæftigelsesniveauet lavere for etniske minoriteter end for etniske danskere.
Læs hele rapporten Køn og etnicitet i uddannelsessystemet.