Sigtet med vejledningsreformen har været at professionalisere vejledningen og dermed styrke vejledningen af de unge, og der arbejdes på højtryk i de nye UU-centre. Ledere og vejledere har travlt med at etablere sig og komme til at fungere i de nye rammer. Der gøres en stor indsats for at gøre centrene tydelige i forhold til omverdenen, styrke samarbejdsrelationer og netværk, og der arbejdes ihærdigt på at etablere en ny og fælles selvforståelse og vejlederidentitet i de nye organisationer.
Der er fokus på samarbejdsaftaler, værdigrundlag, virksomhedsplaner, visioner, mål og kvalitetsudvikling og -måling. Blikket er rettet imod at udvikle UU-centrene på system- og organisationsniveau, og ønsket og hensigten i reformen om at professionalisere vejledningen tilgodeses lige nu primært gennem teknokratiske, formelle og strukturelle ændringer af vejledningen.
De opgaver, der trænger sig på i vejledningen, lader sig dog ikke alene løse ved strukturelle og organisatoriske forandringer. Tværtimod er der fare for, at man i iveren efter at lave principper, fælles retningslinier og regler i organisationen standardiserer og instrumentaliserer vejledningen – i håbet om at gøre den genkendelig og tilgængelig for omverdenen. Vejledningen fastlåses og stivner i former, der måske ikke er de bedste i forhold til at understøtte og udfordre den vejledningssøgende i hendes lærings- og udviklingsproces, og vejlederne hensættes nemt til at blive udøvere af en praksis, der ikke levner dem mange muligheder for at omsætte vejledningspædagogiske og didaktiske refleksioner til nye tilgange – inspireret af ny teori og metode.
Set udefra virker det som om, at tiden nu er kommet til med stor opmærksomhed at rette blikket mod kerneydelsen, nemlig vejledningen af de unge, og mod de kompetencer, vejlederne skal have for at løse denne opgave. Kompetencer er knyttet til en given opgave og udvikles i en given sammenhæng. Det giver derfor ingen mening at tale om vejlederkompetencer uden at dvæle lidt ved de opgaver, vejledningen skal løse.