Mentorordninger og kompetenceudvikling af mentorer

Projektets mål er en analyse af eksisterende mentorordninger, etableret af UU-centre og andre aktører i forbindelse med overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse. Projektperiode: November 2006 - Juni 2008.

Mentorordninger og kompetenceudvikling af mentorer

Projektets mål er en analyse af eksisterende mentorordninger, etableret af UU-centre og andre aktører i forbindelse med overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse. Projektperiode: November 2006 - Juni 2008

Projektet kort

Det overordnede formål med projektet er at bidrage til en afklaring af mentorskab - herunder muligheder og begrænsninger. Eksisterende mentorordninger undersøges for at kortlægge mentorbegrebet og identificere hensigtsmæssige kompetenceprofiler for mentorer.

Baggrund: Mentorordninger er nævnt i regeringens handlingsplan for at få flere unge til at gennemføre en ungdomsuddannelse (2006). Planen peger på mentorordninger som en af metoderne, der skal sikre, at mindst 95 procent af alle unge gennemfører en ungdomsuddannelse.

Rapport: Ind under huden - en diskursanalyse om mentorskaber i overgangen fra folkeskole til ungdomsuddannelse, Videnscenter for uddannelses- og erhvervsvejledning, februar 2009